Lekcia č.4

 

» Gitarová škola /4./ - Barré akordy
Čas plynie neúprosne a my práve postupujeme do štvrtej časti nášho seriálu o základoch hry na gitaru. Dnešnou témou budú barové akordy, ktoré umožňujú lepšiu orientáciu na hmatníku a poskytujú nám istú jednoduchosť pri rýchlejšej hre akordov.
Tu už začína naozajstná sranda! Barré akordy (nazvývané barové) sú založené na posune akordu po hmatníku. Z toho dva akordy, A a E (a ich molové akordy), sú do barových akordov vnárané najčastejšie.

Na obrázku máme akord F. Vznikol posunutím akordu E o jeden pražec(pre tých čo zaspali, pražce sú tie paličky zvislo poukladané vedľa seba na hmatníku). Všimnite si, že sme museli nahradiť aj nulté pražce, na ktoré sme pri akorde E prsty nepotrebovali. Vlastne sme si vytvorili nový orech-nut(laicky slúži ako nultý pražec). Pre lepšiu zrozumiteľnosť hmatu barre akordu nám poslúži schéma:


F dur / F

Nesmieme zabudnúť, aké je poradie tónov na jednotlivých strunách. Všimnite si, že pracujeme s akordami E a A. Prvé dve struny gitary sú tiež E a A, takže nám veľmi pomôžu pri orientácii na hmatníku. Prečo práve F je na prvom pražci? Treba si uvedomiť rad tónov, ktorý sme sa naučili minule. Začneme teda od E, číslo nad tónom symbolizuje pražec, na ktorom bude ukazovák:
   0  1  2   3   4   5   6   7  8   9 ...
  E  F  F# G  G# A  A# H  C  C#...

Určite vám robí problémy akord chytiť. Ukazovák(1) musíte mať mierne naklonený na bok. Podotýkam, že mierne, nie kŕčovito. Prejdite po všetkých strunách a zistite, ktoré struny vám neznejú a sú zatlmené. Väčšinou neznejú práve tie, ktoré drží ukazovák. Netreba si z toho robiť ťažkú hlavu, barré akordy sa nemožno naučiť behom chvíle. Treba ich cvičiť postupne ale hlavne sa im nevyhýbať.

Ďalší rad barových akordov sa bude odvodzovať od akordu A. Opäť si pripomeňme sled tónov od A:
   0  1  2  3  4   5   6   7   8   9 ...
  A  B  H  C  C# D  D# E  F  F#...

Poďme však teraz už k samotnému akordu. Tento typ sa chytá ťažšie ako "od E". Schéma barového akordu B vyzerá takto:


B dur / B

Nezabudnite, že existujú aj molové barové akordy. Hráme ich tak isto ako molové E a A. Takto vieme v podstate zahrať všetky molové a durové akordy. Skúste si prehrať napr. akordy G,C,E,A a pod. barovo a normálne. Zistíte, že znejú takmer totožne.
Barové akordy sú nenahraditeľné. Pomáhajú pri transpozícii a často nahradzujú pomalé prechytávanie medzi dvoma zložitejšími akordami. Treba si zapamätať ako nasledujú po sebe aspoň po siedmy pražec, veľmi to uľahčí prácu a vy si to v zápale hry nemusíte uvedomovať.

Praktické použitie nás doviedlo až nakoniec a na záver ostáva zahlásiť už len otrepanú vetu. Pokračovanie nabudúce.