Držanie
V sede máme gitaru položenú na kolene. Otázka však je na ktorom. Akademickí hráči (španielkari) hrajú s gitarou na ľavej(keďže praváci sú väšina, tak budeme hovoriť vždy o pravákovi) nohe, rockoví(v podstate drvivá väčšina) hráči ju majú na pravej nohe. Odpoveďou na našu otázku teda bude "hraj ako sa ti hrá najlepšie". Druhá noha je mierne posunutá dozadu. Pravá ruka spočíva približne v polovici predlaktia na hrane nástroja (ale i tu to býva často individuálne). Pri tejto téme by bol hriech nespomenúť Jimiho Hendrixa, ktorý držal pravácku gitaru opačne - pravá ruka obsluhovala hmatník a ľavá struny - a i napriek tomu sa dokázal stať jedným z najlepších gitaristov histórie.
Držanie gitary v stoji je jednou z najindividuálnejších vecí čo sa elektrickej gitary týka. Tu už; nie je problémom ktorá noha alebo ruka (prípadne iná končatina) ale ako vysoko gitaru položiť. Nastavenie pásu v určitej výške poskytuje určité výhody aj nevýhody. Ak máme gitaru vo vysokej polohe, lepšie sa hrajú sóla a v prstoch je lepšia obratnosť, keďže zápästie je vyrovnané. Nevýhodou(ak sa to teda dá takto nazvať) je vzhľad. Nie je to až taký super pocit, ako keď je gitara spustená až niekde pod pásom :). Nižšia poloha gitary je teda super, lepšie sa hrajú akordy (hlavne power akordy - tzv. kilá), ale výkon pri sólach nie je príliš rýchly. Výber je teda opäť len a len na vás. Ja vám iba odporučím, aby ste nehrali iba posediačky. Poloha rúk je predsa len trochu iná ako postojačky a je dobré zvyknúť si hrať v sede i v stoji.
Prsty
Prsty sú večná polemika. Začnime ľavou rukou, u ktorej nachádzame dva(zase máte na výber) spôsoby polohovania. Pri prvom sa palec opiera posledným článkom o hmatník zozadu (približne v strede hrúbky). Tento spôsob nám zaisťuje silu stlačenia struny a nesklame ani keď je tých strún viac. Druhý spôsob sa opiera bokom dlane o hmatník a palec často "vytŕča" nad hmatník. Je populárny v rockovej hudbe a dobre sa ním hrajú sóla. Ideálny spôsob je tieto dve techniky skombinovať.
Pravá ruka obsluhuje struny. A to buď brnkaním na jedn. struny alebo brnkátkom (trsátkom). Technika prstov je pomerne jednoznačná. Palec(v notáciach p) obsluhuje odvrchu prvé tri struny E, A a D(čo samozrejme nie je pravidlom) a ostatné v presnom poradí G-ukazovák(i), H-prostredník(m) a na strunu e ostal prstenník(a). Malíček sa používa zriedkavejšie. Hranie s brnkátkom už nie je také jednotné. Brnkátko sa drží medzi palcom a ukazovákom a niektorí si dopomáhajú aj tretím prstom - prostredníkom. Poloha dlane tiež nie je jednoznačná. Tú si treba nájsť svoju, ale najlepšie tak, aby dlaň nelietala vo vzduchu, aby bola o niečo opretá a to najlepšie o kobylku alebo o korpus(telo).
Tak, teraz keď vieme, ako sa s gitarou nezabiť, môžeme prejsť k príjemnejšej časti tohoto článku. Najskôr sa však naladíme a to buď pomocou ladičky, gitarovo zdatnejšieho kamaráta, alebo odkazu v menu s názvom Ladenie. Vyvarujte sa zbytočných chýb. Hrajte prstami. Zvládnuť treba aj brnkátko, prsty sú však rytmický základ. Gitaru sa snažte mať vždy naladenú. Nebojte sa zveriť ju do rúk zdatnejším hráčom, im naladenie nezaberie veľa času. Snažte sa, aby prsty ľavej ruky dopadali kolmo na hmatník (v rámci možností). Dlaň neohýbajte do kŕčovitých polôh (to platí aj pre iné časti ruky). Teraz už sme pripravení na náš prvý akord. Akordy je teda súzvuk najmenej 3 tónov rôznej výšky. Spomínaný akord bude e moll, skrátene Emi alebo Em,e. Na zápis akordov sa používajú rôzne spôsoby (ich a mnoho iného nájdete v sekcii Akordy), my si však ukážeme jeden, ktorý budeme používať(ukazovák-1, malíček-4):

e moll / Em / Emi
Čo znamenajú jednotlivé krúžky? Krúžky označujú, kam treba prst položiť. Zvislé čiary sú struny, vodorovné pražce. Teraz sa môžeme pustiť do chytania akordu. Prejdite po všetkých strunách pojednej a zistite, ktoré struny znejú a ktoré nie. Ak znejú všetky, gratulujem. Ak nie, treba zistiť, či strunu netlmí jeden z prstov, ktoré držia akord. V tom prípade nedopadajú prsty kolmo na hmatník. Bystrejším možno vŕta v hlave prázdne koliesko na hornom okraji schémy. Tak sa označujú struny, ktoré znejú(vlastne sú "držané" na nultom pražci) a hráme ich. Budú totiž akordy, na ktorých sa všetky struny nehrajú. Tu sú ďalšie tri akordy, ktoré nás posunú k našej prvej pesničke:

a moll / Am / Ami

G dur / G

D dur / D
Dodať ostáva na záver už len jediné. Bez pesničky by nám boli akordy na nič. Pesničky, ktoré s týmito štyrmi akordami zahráte, môžete nájsť v tabulatúrach pod G - Gitarová škola a sú to Hrobař a Já budu chodit po špičkách. Naučte sa dokonale prechytávať tieto štyri akordy. Usilovne trénujte a výsledok sa dostaví. Prajem veľa šťastia.
Pokračovanie o týždeň. Zmena času pokračovania vyhradená :)
|