Teória ku skladaniu piesne

Ak sa odhodláte ku zloženiu vlastnej piesne, možno vám pomôže aj časť tejto hudobnej teórie:

Z čoho sa spravidla skladá pieseň(samozrejme nemusí sa striktne dodržať):

1. Predohra alebo základný riff 
2. Prvá sloha (verse) 
3. Prechod (bridge) 
4. Refrén (chorus) 
5. Medzihra (interlude) 
6. Druhá sloha (verse) 
7. Prechod (bridge) 
8. Refrén (chorus) 
9. Sólo 
10. Prechod (bridge) 
11. Refrén (chorus) - niekedy aj dvakrat 
12. Záver

 

Akord je súzvuk najmenej troch tónov rôznej výšky. Akordy sa rozlišujú na konzonantné (ľubozvučné) a disonantné (neľubozvučné). Aby boli akordy ľubozvučné, podliehajú určitým pravidlám, ktoré sú základom komponovania mnohých skladieb.V európskej hudbe sú akordy založené na terciovom systéme (zložené z tercií nad sebou)

 

Harmónia –súzvuk viacerých tónov, akordy

 

Melódia- tvorí ju sled tónov rôznej, ale aj rovnakej výšky, ktoré sú buď spievané, alebo hrané nástrojom. Delíme ju na kratšie úseky: motívy a frázy.

Motív – je najkratší melodický úsek, obsahuje len niekoľko tónov (približne 3až5)

Rytmus -  je určený dĺžkou jednotlivých tónov v motíve

Hlavné tóny - tvoria okrajové tóny motívu

Fráza – sú kratšie úseky melódie, ktoré už vnímame ako relatívne uzavreté a z hľadiska hudobnej logiky samostatné, resp. sebestačné (iba motív samotný na to spravidla nestačí).Presná hranica medzi motívom a frázou však neexistuje. Je preto niekedy možné považovať za určité úseky skladby za dlhšie motívy (namiesto frázy) alebo iné zasa za kratšie frázy (namiesto motívov). V tomto je možné si všimnúť aj terminologickú súvislosť s tzv.“frázovaním melódie“, kde už pojem fráza využívame nielen teoreticky ale aj priamo (prakticky pri hre) rozdeľovaním melódie na kratšie úseky, ktoré môžu zahrať-pri gitare ide o typické gitarové riffy.

Gitarové riffy (v podstate frázy) sú výborným materiálom pre začínajúcich gitaristov pre nadobudnutie určitej slovnej zásoby v hre na gitaru (databáza riffov), ktorú si môžu časom obmieňať a dávať im svoj rukopis a feeling, ako aj vytvárať neskôr vlastné riffy.

 

 

Sekvencie – sú ďalšou možnosťou tvorby melódii, pri ktorých využávame rozložené akordy (arpeggiá), t.j. hráme tóny akordov nie súčasne (harmonicky) ale po sebe (melodicky).

 

Dynamika – vyjadruje zvukovú intenzitu hudby.Odtienením dynamických rozdielov sa oživuje hud. prejav a realizuje sa výrazová stránka hudby. Jej formotvornosť sa prejavuje v schopnosti vytvárať dynamické celky, tvoriť náhlou zmenou dynamické kontrasty medzi úsekmi HF. Zároveň má však hudobná forma veľký vplyv na spôsob dynamiky (iná dynamika je v baroku, iná v klasicizme, iná v romantizme).

 

Farebnosť (inštrumentalita) - je komplex alikvotných tónov základného tónu v ich vzájomnom pomere, ďalej kolísanie tónu, vzájomná kombinácia rôznych farieb dovedna, vedľajšie akustické javy a pod. Farebné vlastnosti tónov nás zaujímajú hlavne z hľadiska využitia a kombinácie hudobných nástrojov v inštrumentácii. Opakovaním jednej témy rôznymi nástrojmi sa síce stavba témy nemení, ale mení sa celková farba. Táto zmena farby teda pôsobí formotvorne. Farebný kontrast možno podporiť kontrastom tonálnym, rytmickým, dynamickým atď.

 

Faktúra - Pod týmto pojmom sa rozumie spôsob organizácie melodickej a harmonickej zložky v hud. procese. Faktúra môže byť homofónna (zreteľnú melodickú prevahu má 1 hlas a ostatný hud. materiál tvorí harmonickú výplň), alebo faktúra polyfónna (súčasne sa vedú viaceré samostatné melódie).

 


Vytvorte si webové stránky zdarma! Webnode